Quoted from http://www.e24.se/branscher/tjansteforetag/artikel_170579.e24:
Tjänsteföretag - En snackis att förfäras över - E24.se
Sold out” står det på flygbolaget Ryanairs välgörenhetskalenders hemsida ryanaircalender.com. Inte mindre än 10 000 kalendrar har sålts med månadsbilder av tolv av Ryanairs kvinnliga anställda, endast iförda bikini och högklackat i utmanande positioner i flygplansmiljö. De intjänade pengarna, drygt en halv miljon kronor, ska skänkas till välgörenhet.
Kalendern liknar en parodi av den välkända Pirellikalendern, och har väckt starka reaktioner med uppmärksamhet i medier över hela Europa. HTF (Handels-tjänstemannaförbundet) som organiserar kabinpersonal i Sverige har i Aftonbladet rasat över kalendern och kallat den sexistisk, och i Spanien har en kvinno-organisation anmält den till EU.
Kalendern objektifierar kvinnor och visar upp en schablonbild av flygvärdinne-yrket, vilket kan ses som mycket politiskt inkorrekt i många nuvarande och poten-tiella resenärers ögon. Det är inte enbart i de traditionella medie-kanalerna som kalendern har sågats, diskussionerna har även gått varma i bloggar och på sociala nätverkssajter.
Med detta är det dock inte sagt att kalendern har gett negativ pr för Ryanair. Tvärtom. Syftet med aktiviteten är att skapa uppmärksamhet kring flygbolagets varumärke, och Ryanair har givetvis kalkylerat med både ris och upprörda känslor.
Men trots att det mesta som skrivs är negativt så har Ryanair mer än någonting annat lyckats skapa en ”snackis” – ett kommersiellt företags våta dröm. Uppmärksamheten som sådan är värd betydligt mer för Ryanair än riset i medierna. Dessutom blir effekten också att Ryainair får gnuggat in sin position ytterligare som en uppstickare som går mot strömmen.
Och det är precis detta, positioneringen i kundens medvetande som gör att lågprisbolaget kommer undan. Ryanair utger sig för att vara det lilla, kaxiga bolaget som gör tvärtom mot de stora, och utger sig för att vara en bättre kompis genom låga priser. Det klassiska David mot Goliat-scenariot.
Hade SAS eller British Airways gett ut en kalender med halvnakna kvinnor hade de sannolikt råkat ut för bojkott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar